Як розпізнати фейки в інтернеті та протидіяти їм
Як це не прикро, проте інтернет переповнений фейками. Їх дуже багато, і кожного дня з’являються нові. Знайти, виокремити і «знешкодити» фейк – це критично важливі навички, які треба в собі розвивати та вдосконалювати.
Повномасштабне вторгнення росії в Україну посилило інформаційну війну, котра тривала й раніше. Хоча слово «фейк» ми особливо часто почали чути після 24 лютого 2022 року (і тепер його знає, напевно, кожен українець), проте з самими інформаційними фейками стикалися й раніше (згадаємо «розіп’ятого хлопчика»).
Багато людей тільки зараз вповні усвідомили, якої шкоди може завдати дезінформація. Часто фейки роблять дуже майстерно і їх справді важко відрізнити від реальних новин. Але гарні новини полягають у тому, що все-таки фактчекінг (перевірка сумнівних фактів і тверджень) – це навичка, тож її можна розвинути.
***
ЩО ТАКЕ ФЕЙК
Фейк (англ. fake – підробка) – це неправдива інформація, розповсюджена під виглядом новин, або подання фактів у спотвореному трактуванні.
Як правило, фейки створюються цілеспрямовано та мають певну мету. Неправдива інформація у якийсь спосіб вигідна автору фейка: викликати реакцію на певне явище чи подію, скомпрометувати, посіяти сумнів, підірвати довіру до медіа, приховати правду тощо. Часто фейк подається у формі сенсації, емоційної інформації – і через це швидко розповсюджується. З іншого боку, за цією ж «сенсаційною формою» його можна й розпізнати.
Фейки можуть створюватися і випадково: наприклад, коли медіа дуже поспішає оприлюднити інформацію і не перевіряє її належним чином, пропускаючи помилки. Але все ж умисне спотворення чи свідома дезінформація зустрічаються значно частіше.
***
ВИДИ ФЕЙКІВ
За формою фейки можна поділити на:
-
фотофейки;
-
відеофейки;
-
тексти-фейки;
-
акаунти вигаданих людей у соціальних мережах.
Тобто фейки бувають дуже різні і можуть існувати в усіх проявах медіапростору.
Якщо ж говорити про зміст, то, приміром, BBC пропонують таку просту класифікацію:
-
неправдиві новини, поширені навмисно;
-
новини, які містять у собі правдиву інформацію, але не є цілком точними.
Фахівці з Університету Західного Онтаріо класифікують детальніше:
-
навмисно створені фейки;
-
жарти, сприйняті серйозно;
-
масштабні містифікації;
-
перекручене викладення реальних фактів;
-
історії, де «правда» суперечлива (наприклад, захисник свого краю для одних – «бандерівець» для інших).
Як бачимо, ці класифікації та інші, які можемо знайти, за змістом зводяться до одного: фейк – це в переважній більшості випадків умисна, іноді ненавмисна неправда, що розповсюджується з метою маніпуляції.
***
ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК
Найперше, з чого варто розпочинати боротьбу з фейками – це усвідомлення, що до інформації завжди треба критично ставитися. З цього випливає розуміння, що необхідно перевіряти ті дані, які викликають сумнів.
А що ж саме може викликати сумнів? Розберемо детальніше.
-
1. Виражена емоційна забарвленість.
Професійний журналіст повідомляє факти про подію/явище. Він дає можливість своїй аудиторії самостійно емоційно відреагувати на новину. Якщо ж ви стикаєтеся з тим, що вам намагаються нав’язати якусь емоцію – то знайте: вами прагнуть маніпулювати. Імовірно, що інформація взагалі не відповідає дійсності, тобто є фейком.
-
2. Клікбейтний заголовок.
Клікбейт (від англ. click – клацання + bait – наживка) – заголовок чи візуально помітна фраза у дописі в соціальних мережах, що змушує користувача натиснути на нього. Дуже важливо читати далі заголовка. Доволі часто буває так, що заголовок чи клікбейтна фраза не пов’язані зі змістом новини або є відверто маніпулятивними.
-
3. Текст капслоком і знаки оклику.
Особливо якщо це заголовок. Капслоком пишуть, коли намагаються будь-що привернути увагу, це ніби кричати: «Агов, ти! Дивися сюди!». Те ж само і зі знаками оклику. Медіа, які дбають про свою репутацію, не дозволяють собі таких прийомів. Тож подібні прояви мають викликати у вас здоровий скепсис і дуже прискіпливе ставлення до новин у такому візуальному оформленні.
-
4. Невідомі та анонімні експерти.
Якщо в матеріалі автор посилається на експертів з інституцій, про які ви ніколи не чули, або (тим більше!) на анонімних, використовує конструкції на кшталт «фахівці стверджують», «науковці кажуть», «дослідження доводять», не надаючи конкретних посилань на ці твердження та дослідження – то у вас має виникнути велике питання до достовірності цих даних. Не можна покладатися на невідомі джерела.
-
5. Сумнівні посилання.
Будь-яка новина у серйозному медіа повинна містити посилання на першоджерело – офіційні сайти різних служб і організацій, фотодокази, цитати з перших вуст тощо. Жодних посилань немає? Це дзвіночок. Перевіряйте наявні в матеріалі лінки. Якщо вони ведуть на сторонній ресурс, тільки на головну сторінку сайту (а не на власне повідомлення) або якщо вибиває помилку – це може означати, що перед вами фейк. Не читайте новин із ресурсів, про які ви нічого не знаєте.
-
6. Однобоке висвітлення події.
Щоб сформувати об’єктивну думку щодо події чи явища, у вас має бути достатньо різносторонньої інформації. Якщо в матеріалі представлені коментарі тільки однієї сторони, він не може претендувати на об’єктивність. Вивчайте та співставляйте різні джерела.
-
7. Дата і час публікації.
Один із прийомів, яким користуються автори фейкових новин, – це видавання старих публікації за нові. Особливо часто це трапляється зараз – давні воєнні події видають за актуальні. Тож якщо в матеріалі є посилання на інші джерела, обов’язково проглядайте їх, звертаючи увагу на час публікації. Також можна скопіювати цитату з тексту і забити її в Google – можливо, вам видасть першоджерело і першу дату публікації.
Якщо мова йде про відео – звертайте увагу на пору року (чи відповідає реальній), на локацію, на мову, якою говорять люди. За допомогою Google Maps можна з’ясувати, чи дійсно відео знято там, де стверджує автор.
-
8. Містика і конспірологія.
Тут у вас не має бути жодних сумнівів: якщо автор звертається за експертною оцінкою до гадалок, тарологів, нумерологів, звинувачує у всьому масонів і так далі – це фейк, закривайте ту вкладку.
***
ДЕ ПЕРЕВІРИТИ ДАНІ
На сьогодні існують різні сервіси та боти для фактчекінгу. Приміром, уже в перші дні вторгнення команда харківського онлайн медіа Gwara Media створила телеграм-бот ПЕРЕВІРКА. Надіславши йому будь-яку новину українською чи англійською мовами, протягом 24 годин користувач дізнається, чи варто довіряти цьому допису. Також бот пропонує добірку актуальних фейків зі спростуваннями, яка постійно оновлюється.
Є програми для перевірки зображень. Наприклад, для браузера Google Chrome можна встановити RevEye plugin. Ця програма шукає зображення в інтернеті, і якщо воно вже десь публікувалося – сповіщає про це користувача, указуючи де і коли це було. Можна перевірити зображення і просто в Google Images – завантаживши на сторінці картинку, бачимо, чи використовувалася вона вже десь.
***
На жаль, часто за поширення неправдивої інформації неможливо притягнути до відповідальності. При цьому контролювати інформаційний потік в інтернеті нереально, тож відсіювати дезінформацію – завдання кожної свідомої людини.